Sunday 26 March 2017

10 Daripada 13 Pas Kawasan Di P.Pinang Kemuka Usul Putus Hubungan Dengan PKR


Hubungan antara PAS dan PKR nampaknya sudah tidak lagi mampu dipulihkan walaupun ada pihak-pihak tertentu yang kini tidak senang duduk sedang berusaha untuk memulihkan kembali hubungan itu seterusnya menjadikan PAS sebagai sebahagian daripada Pakatan Harapan.

Namun semua usaha ini dilihat semakin sia-sia apabila PAS di akar umbi mula tampil menolak dan mendesak supaya hubungan parti itu dengan PKR segera di putuskan.

Di Pulau Pinang misalnya  , selepas PAS kawasan Permatang Pauh dan Bayan Baru mencadangkan kepada PAS pusat agar memutuskan hubungan dengan PKR, lapan kawasan lain turut mengikut langkah sama.

Lapan kawasan itu ialah Nibong Tebal, Bukit Bendera, Balik Pulau, Jelutong, Kepala Batas, Tasek Gelugor, Bukit Mertajam dan Bukit Gelugor.

Ketua Penerangan PAS Pulau Pinang Mohd Yusni Mat Piah berkata usul itu dikemukakan dalam mesyuarat agung PAS kawasan masing-masing dan diluluskan sebulat suara.

“Usul ini akan dibawa ke Muktamar PAS Pusat untuk dibentang dan dibahaskan,” katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.

Beliau berkata tiga PAS kawasan yang belum mengadakan mesyuarat iaitu Tanjung, Bagan dan Batu Kawan dijangka akan mengemukakan usul sama dalam mesyuarat agung mereka minggu depan.

Muktamar PAS akan berlangsung dari 29 April hingga 1 Mei di Kedah.

0 comments:

Post a Comment